Skip to main content

Investeren in Marketing

Waarom zou je in marketing investeren?

Moet je investeren in marketing? Wat moet je investeren? Waarom geld in marketing investeren? Maar ook: wanneer is het wél slim om te bezuinigen op je marketingkosten? En zijn er nog administratieve zaken waar je je voordeel uit kunt halen? In deze blog zetten we deze zaken omtrent investeren in marketing voor je op een rijtje.

Wat is het nut van deze marketing investering?

Wanneer je een investering doet in een nieuwe auto is het nut ervan direct duidelijk: je beschikt over een nieuwere, duurzame en betere auto waarmee je fijner en een stuk eenvoudiger mee kunt reizen. Het nut van je investering is direct duidelijk en levert vaak direct resultaat of profijt op. Voor investeringen die je doet in marketing is deze relatie vaak niet één-op-één te leggen. Je besteedt geld en tijd zonder daar direct de voordelen van te zien.

Toch is het verstandig om wel een gedeelte van je budget aan marketing te spenderen. Waarom moet je in marketing investeren?

  • Geen naam, geen faam: marketing zorgt ervoor dat je naamsbekendheid wordt vergroot. Anders ben je volledig afhankelijk van toevallige mond-op-mondreclame om je dienst of product bekend te maken bij je doelgroep. Je trekt hierdoor nieuwe klanten aan vanuit bijvoorbeeld een andere regio of van een concurrent.
  • Zowel je huidige als toekomstige potentiële prospects wordt hierdoor vergroot. Door nú aandacht te besteden aan marketing, heb je hier op de lange termijn profijt van. Je bent daardoor meer verzekerd van nieuwe klanten in de toekomst en bijbehorende omzet. Natuurlijk is het niet zeker dat marketinginvesteringen klanten gaan opleveren, maar wanneer je niets doet, is deze kans nog kleiner.
  • Ga budgetteren wat kan jij in marketing investeren?

Bezuinigen op marketing

Maar wat is de situatie als je budget nou niet zo groot is en je moet opletten aan wat je wel en niet geld uitgeeft? Kan je dan snel en duurzaam bezuinigen op de marketing? Of kan dat niet?

In principe is het vrij simpel en goed mogelijk om op de marketingkosten te bezuinigen. Het is natuurlijk wel slim om hier is goed over na te denken, waar bezuinig je wel en niet op? Want op korte termijn levert het je wellicht een kostenbesparing op, maar hoe zorg je er dan voor dat je voldoende klanten hebt in de toekomst? Voordat je daarom in de marketingkosten gaat snijden, moet je jezelf afvragen hoe je zonder  marketingbudget ervoor zorgt dat je je marktaandeel niet verkleint en dat je bestaande en nieuwe klanten op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van je bedrijf. Ga dus zeker in marketing investeren!

marketing investeren

Inzetten van marketing

Hoe weet je nu welke vorm van marketing voor jouw onderneming het meest geschikt is? Dat is heel sterk afhankelijk van de doelstelling van je marketingstrategie, maar ook van je doelgroep.

Veelal is je marketingstrategie een combinatie van verschillende soorten marketing, specifiek afgestemd op jouw onderneming. De lijst met soorten marketing is eindeloos, maar veelgebruikte marketingvormen zijn:

  • Actiemarketing, bijvoorbeeld een tijdelijke aanbieding: met name ingezet om doelstellingen op korte termijn te behalen bijvoorbeeld wanneer er op korte termijn grote aantallen verkocht dienen te worden.
  • Direct marketing: in deze vorm van marketing vindt een direct contact plaats tussen de verkopende partij en klant en is weer onder te verdelen in bijvoorbeeld e-mailmarketing, huis-aan-huis reclame, persoonlijke verkoop.
  • Affiliate marketing: deze vorm van marketing is prestatiegericht. Door middel van advertenties op websites of social media pagina’s van anderen, worden jouw producten of diensten aan de man gebracht, waarbij de eigenaar van de website betaald krijgt per click of sale.
  • Buzzmarketing: deze vorm van marketing is de ouderwetse mond-op-mond reclame waarbij het sterk gaat om opvallen en daarmee bekendheid creëren. Denk aan een nieuwe matcha latte die je alleen kunt drinken bij het hippe koffietentje op de hoek. Iedereen op je werk heeft het erover, dan kun je natuurlijk niet achterblijven om ook hier langs te gaan en die latte te proberen.
  • Online marketing: deze vorm van marketing betreft het online promoten van een product of dienst.
    • Een bekende vorm hiervan is content marketing, waarbij men door middel van het maken van specifieke content (bijvoorbeeld artikelen of nieuwsberichten) ervoor zorgt dat het aantal bezoekers van de website wordt vergroot en daarmee de kans toeneemt op een contact en daarna verkoop.
    • Een andere vorm is SEO: het optimaliseren van je website voor vindbaarheid in zoekmachines.
    • Een derde vorm die steeds toegankelijker wordt is social media marketing: met een beperkt budget kun je bijvoorbeeld een aanbieding bekend maken op Facebook onder een specifieke doelgroep.

Moet je dus in marketing investeren?

Zoals gezegd zijn een paar acties niet meer voldoende om gevonden te worden en bij je doelgroep in beeld te blijven. Na 3 blogpost en een paar tweets wordt je online vindbaarheid echt niet vergroot. Continu nieuwe en relevante content plaatsen op je website en social media kanalen is een van de manieren om te stijgen in de ranking bij Google. Het is een kwestie van de lange adem en noeste arbeid. Maar goed, daar heb je een afdeling marketing voor? Neem ook een kijkje op onze socials! LinkedIn, instagram en Facebook

Ga jij in marketing investeren? Wij helpen jou graag, je kunt ons altijd bereiken via het contactformulier of mail ons direct via info@chances4u.nl

Investeren in Marketing