Moet je investeren in marketing? Wat moet je investeren? Waarom geld in marketing investeren? Maar ook: wanneer is het wél slim om te bezuinigen op je marketingkosten? En zijn er nog administratieve zaken waar je je voordeel uit kunt halen? In deze blog zetten we deze zaken omtrent investeren in marketing voor je op een rijtje.
Wanneer je een investering doet in een nieuwe auto is het nut ervan direct duidelijk: je beschikt over een nieuwere, duurzame en betere auto waarmee je fijner en een stuk eenvoudiger mee kunt reizen. Het nut van je investering is direct duidelijk en levert vaak direct resultaat of profijt op. Voor investeringen die je doet in marketing is deze relatie vaak niet één-op-één te leggen. Je besteedt geld en tijd zonder daar direct de voordelen van te zien.
Toch is het verstandig om wel een gedeelte van je budget aan marketing te spenderen. Waarom moet je in marketing investeren?
Maar wat is de situatie als je budget nou niet zo groot is en je moet opletten aan wat je wel en niet geld uitgeeft? Kan je dan snel en duurzaam bezuinigen op de marketing? Of kan dat niet?
In principe is het vrij simpel en goed mogelijk om op de marketingkosten te bezuinigen. Het is natuurlijk wel slim om hier is goed over na te denken, waar bezuinig je wel en niet op? Want op korte termijn levert het je wellicht een kostenbesparing op, maar hoe zorg je er dan voor dat je voldoende klanten hebt in de toekomst? Voordat je daarom in de marketingkosten gaat snijden, moet je jezelf afvragen hoe je zonder marketingbudget ervoor zorgt dat je je marktaandeel niet verkleint en dat je bestaande en nieuwe klanten op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van je bedrijf. Ga dus zeker in marketing investeren!
Hoe weet je nu welke vorm van marketing voor jouw onderneming het meest geschikt is? Dat is heel sterk afhankelijk van de doelstelling van je marketingstrategie, maar ook van je doelgroep.
Veelal is je marketingstrategie een combinatie van verschillende soorten marketing, specifiek afgestemd op jouw onderneming. De lijst met soorten marketing is eindeloos, maar veelgebruikte marketingvormen zijn:
Zoals gezegd zijn een paar acties niet meer voldoende om gevonden te worden en bij je doelgroep in beeld te blijven. Na 3 blogpost en een paar tweets wordt je online vindbaarheid echt niet vergroot. Continu nieuwe en relevante content plaatsen op je website en social media kanalen is een van de manieren om te stijgen in de ranking bij Google. Het is een kwestie van de lange adem en noeste arbeid. Maar goed, daar heb je een afdeling marketing voor?
Ga jij in marketing investeren? Wij helpen jou graag, je kunt ons altijd bereiken via het contactformulier of mail ons direct via info@chances4u.nl