fbpx
Skip to main content

Waarom een SEA Strategie?

SEA staat voor Search Engine Advertising, zoekmachine adverteren dus. De online marketeer die hierin is gespecialiseerd, houdt zich bezig met het opzetten, monitoren en bijsturen advertentie campagnes binnen zoekmachines t.b.v. het gewenste doel van de klant.

Dit kunnen bijvoorbeeld advertenties boven de organische zoekresultaten zijn, maar ook Shopping advertenties, YouTube advertenties en veel meer.  Meer erover weten klik dan hier. Hieronder zie je de reguliere tekst advertenties. Deze staan hoofdzakelijk boven- en onderaan de zoekresultatenpagina’s. Vaak worden er max. 4 weergegeven op de eerste pagina bovenaan.

SEA

Zoals bekend, Zijn alleen de eerste en vaak onderste resultaten van een pagina advertenties. Daaronder zitten nog veel meer zoekresultaten. Dit zijn de ‘organische’ zoekresultaten, waar niet voor wordt betaald. Die resultaten worden bepaald volgens een geheel ander algoritme. Met een Search Engine wordt vaak meteen gedacht aan een zoekmachine zoals Google. En bij SEA denkt men vaak aan de zoekresultaten waar een ‘Adv.’-icoontje voor staat. Maar er is veel meer.

Waarom is SEA belangrijk als onderdeel van je online marketing?

We horen steeds vaker dat mensen immuun worden voor advertenties. Tegelijkertijd lopen de kosten voor het winnende bod in google ads  flink op door toenemende concurrentie. Is SEA inzetten nog steeds een goed idee? Jazeker, je leest ze hier beneden.

Er klikken nog steeds heel veel mensen op advertenties

Steeds meer mensen worden zich bewust van het feit dat de advertenties in Google daar staan omdat er voor betaald is, terwijl de resultaten daaronder er staan omdat ze het beste resultaat zijn bij de zoekopdracht.

Maar, doordat de SEA resultaten tegenwoordig zo moeilijk te onderscheiden zijn van de organische resultaten, is niet iedereen zich ervan bewust dat ze op die betaalde resultaten klikken.

Zo las ik een tijdje geleden een onderzoek waarin aan mensen werd gevraagd of op advertenties klikten in de Google resultaten. Veel mensen die beweerden dat nooit te doen, klikten bij de zoekopdracht die volgde toch op een betaalde advertentie. Ze hadden dus niet eens gezien dat het om een advertentie ging.

Hier werkt de korte aandachtsspanne online dus mooi in je voordeel. Mensen nemen nauwelijks de tijd om zich goed te oriënteren op de geboden resultaten en klikken gewoon op de bovenste: 9 van de 10 keer een SEA advertentie.

Waarom SEA kosten je niet hoeven af te schrikken

Hoewel het waar is dat de kosten voor competitieve zoekopdrachten flink zijn opgelopen, wil dit niet zeggen dat er met zoekmachine advertenties niets meer te halen valt.

Het betekent wél dat het belangrijker dan ooit is geworden om je campagnes goed door te meten. Alleen door je campagnes te optimaliseren kun je de concurrentie aftroeven.

En het mooie van SEA kosten is: op deze manier kun je precies meten hoeveel erin gaat en hoeveel eruit komt. Zolang je voor iedere geïnvesteerde euro minstens €1,01 verdient, is het in principe al de moeite waard nietwaar? Probeer ook eens wat creatiever om te gaan met het vinden van zoekwoorden om op te adverteren.

Ja, “witte sportschoenen” is misschien lucratief wanneer je sportschoenen verkoopt, maar om diezelfde reden waarschijnlijk ook duur. Probeer in plaats daarvan eerder in de beslisfunnel waarde toe te voegen om je doelgroep te converteren tot betalende klanten. Adverteer bijvoorbeeld op “beste hardloopschoenen marathon” en bied de mogelijkheid aan om persoonlijk online advies in te winnen.

Wat wij bieden:

  • Basis analyse t.w.v. € 125,-
  • Inzicht in de kansen van deze strategie voor jouw bedrijf.
  • Wij brengen de marketing funnel overzichtelijk in kaart.
  • Opzetten, uitvoeren, analyseren van de SEA Strategie

Vraag jouw gratis oriëntatiegesprek aan:

Marketing juist in zetten voor jouw bedrijf? Dat kan! Een goed ingerichte strategie is erg van belang. Sommige bedrijven kiezen er na de brainstormsessie voor om met ons samen te werken, maar de keuze is geheel aan jou. De brainstorm is gratis en geheel vrijblijvend.

Waarom een SEA Strategie?