Skip to main content

9 simpele vragen om je doelgroep te leren kennen

Lukt het om iedereen altijd tevreden te houden? Nee, je moet keuzes maken. Dit geldt ook online. Online wordt nog weleens gedacht dat iedereen in je potentiële doelgroep valt. Veel ondernemers hebben vaak het idee: hoe breder ik mijn product of dienst insteek, hoe meer ik kan verkopen. Het tegendeel is waar. In deze blog gaan we het hebben over waarom het bepalen van je doelgroep een van de eerste stappen van een succesvolle online marketingstrategie is, en hoe jij je doelgroep leert kennen.

Wat is een doelgroep precies?

Simpel gezegd is een doelgroep een specifieke groep van mensen of organisaties met een aantal dezelfde kenmerken (zoals leeftijd geslacht, inkomen, studie, branche, soort bedrijf, omzet) waar jij je op richt met je product of dienst. Klinkt simpel toch? Maar, in de praktijk kiezen veel bedrijven niet. Ze richten zich op iedereen. En daardoor spreken ze niemand echt aan.

Een voorbeeld: Jij bent autoverkoper. Je ziet steeds meer autoleveranciers met elektrische auto’s komen. Ook jij ziet hier markt in en je gaat elektrische auto’s verkopen. Je vraagt je af: wie is nu mijn doelgroep? Iedereen die in een auto rijdt? Nee. Dat is veel te breed. Niet iedereen die in een auto rijd denkt eraan om een nieuwe auto te kopen. Je kunt al direct focus aanbrengen op een deel van je groep. Je richt je op mensen met een auto én die overwegen om een nieuwe auto te kopen. Maar, ben je er nu?

Je doelgroep kan nog duidelijker.
Je kijkt naar je product: elektrische auto’s. Wat voor auto’s verkoop je? Kleine auto’s met een kleine accu die heel handig zijn in de stad? Of auto’s met een grote accu die 300 kilometer kunnen rijden zonder op te laden? Op basis van de kenmerken van je product kun je de groep weer scherper stellen.

Leer je doelgroep kennen

Als je jouw publiek beter leert kennen kun je ook steeds beter een online marketingstrategie maken. Zo weet je op welke manier je jouw doelgroep kunt bereiken, met een aanbod dat specifiek afgestemd is op de behoefte van deze groep. Hieronder volgen een aantal vragen die je hierbij gaan helpen.

De eerste stap: begin bij jezelf

Het leren kennen van deze groep begint met zelfonderzoek. Je moet je producten of diensten grondig begrijpen om te bepalen wie je hiermee wilt aanspreken. Om dit te bereiken, kun je de volgende vragen over je product of dienst en je bestaande klanten beantwoorden:

  1. Wat is het primaire doel van het product of de dienst die je aanbiedt? Voldoet het aan basisbehoeften of is het eerder een luxeartikel?
    2. Wat onderscheidt jouw product of dienst van concurrenten? Verkopen je concurrenten vergelijkbare producten, en zo ja, welke voordelen biedt jouw product of dienst ten opzichte van de concurrentie?
    3. Wat weet je over je bestaande klanten? Wie van hen besteedt het meeste en wat weet je over hun bedrijven of persoonlijke achtergronden? Zijn er gemeenschappelijke kenmerken onder je bestaande klanten?
    4. Biedt jouw product of dienst een oplossing voor problemen waarmee mensen of bedrijven worden geconfronteerd? Verbeteren jouw producten of diensten hun dienstverlening of maken ze bepaalde aspecten gemakkelijker?

Start je met een nieuw product of dienst en heb je nog geen klanten? Start dan met aannames. Zo kun je vraag 1, 2 en 4 beantwoorden. Deze aannames scherp je verder aan nadat je producten of diensten geleverd hebt aan je eerste klanten.

Conclusie

Het is van zo belangrijk om te begrijpen dat het onmogelijk is om iedereen altijd tevreden te stellen. Het maken van keuzes is cruciaal, zowel in de fysieke als de online wereld. Het bepalen van je doelgroep is een fundamentele stap in het ontwikkelen van een effectieve online marketingstrategie. Het stelt je in staat om gerichter te adverteren, relevante inhoud te bieden en een sterke relatie met je doelgroep op te bouwen.

Door de bovengenoemde vragen te beantwoorden en je doelgroep grondig te leren kennen, kun je jouw online marketinginspanningen richten op de mensen die het meest waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt, en zo je kansen op succes vergroten in de steeds veranderende online omgeving.

Wil jij meer weten over hoe jij je doelgroep het beste kunt bereiken? Klik dan hier.

Neem contact met ons op!

Volg je ons al op social media? Instagram, LinkedIn, Facebook.

Doelgroep

doelgroep

9 simpele vragen om je doelgroep te leren kennen