Hoe zorg je ervoor dat adverteren werkt?
Zo zorg je dat adverteren werkt
Zorgen dat je zichtbaar bent en dat mensen je kennen is natuurlijk het startpunt om toekomstige klanten te werven. Adverteren kan op meerdere manieren. Of het nou gaat om mond-tot-mond reclame, content op social media, een spotje op tv of een advertentie in een tijdschrift, folder of krant. Je doel duidelijk hebben, opvallen, je boodschap helder verpakken in de taal van je doelgroep en het makkelijk maken om met je in contact te komen, is hierbij enorm belangrijk. Daarom moet je weten hoe adverteren werkt.
1 Zorg voor bereik. Als je online adverteert is dit natuurlijk best eenvoudig aan de hand van je statistieken. Lees je statistieken uit en kijk wanneer je de meest actieve bezoekers hebt, op welke posts wordt goed gereageerd en wat kun je doen om ze te ‘lokken’? Hoe groter je bereik, hoe meer kans. Mocht je voor een gedrukte advertentie gaan, kijk dan naar je doelgroep. Wat leest je doelgroep? Is dat een magazine, een glossy of juist een krant? Welke manier je ook kiest, zorg dat ze je makkelijk kunnen bereiken en reageer vlot.
2 Relevante content trekt de aandacht. Ken je doelgroep, want alleen dan kun je goed inspelen op hun interesses en behoeften. Plaats je advertentie op de plekken waar je doelgroep te vinden is. Verpak je boodschap op zo een manier dat je de aandacht trekt van je doelgroep, dat ze erop reageren of je content zelfs delen. Ook hier kun je goed gebruik maken van je statistieken. Uiteraard is het belangrijk dat je zelf ook actief en zichtbaar blijft.
3 Wees uniek, val op, spring eruit… mensen worden overladen met reclames, content en informatie. Bovendien zijn ze vaak tegelijkertijd nog iets anders aan het doen ook. Zorg dus voor iets opvallends, iets dat echt de aandacht trekt. Dat je ze op zo een manier prikkelt, dat ze verder willen lezen. Een woord als ‘gratis’ ‘nog enkele plekken beschikbaar’ of ‘special offer’ zijn typische voorbeelden van lokkertjes. Zie hiervoor ook onze andere blog: Waarom is social media belangrijk?
4 Informatie geven, een winactie of opvallende content. Mensen krijgen, zoals hierboven ook gezegd, een overload aan advertenties en informatie. Zorg dus dat ze echt iets hebben aan jouw content. Dat ze zelf verder willen zien of lezen wat je deelt. Een prikkelende titel, een leuk filmpje of een belofte. BIj de ene doelgroep werkt een korte en bondige boodschap, terwijl de andere doelgroep juist meer gecharmeerd is van een informatieve tekst, waar ze informatie uit kunnen halen, waar ze iets van kunnen leren.
5 Mond tot mond reclame kan uitermate effectief zijn. Ook kun je bijvoorbeeld door middel van story telling een goed verhaal naar buiten brengen. Als mensen er een gevoel bij krijgen, kun je ze sneller aan je binden. Zorg voor interactie op je socials, netwerken en een goede presentatie in een filmpje of blog.
Als je meer over ons wilt weten neem dan een kijkje op onze socials! linkedIn, Instagram en Facebook