fbpx
Skip to main content

5 manieren om jouw interactie te boosten

Social media inzetten voor je bedrijf heeft een aantal concrete doelen. Zichtbaar zijn, vindbaarheid verbeteren en traffic naar je eigen website genereren. Elke platform heeft zo z’n eigen regels, afspraken en manieren waarop je beter zichtbaar bent, Het belangrijkste is dat zoveel mogelijk mensen je echt zien (views) Vervolgens is het aan jou dit zo aantrekkelijk, interessant of actueel te maken dat mensen erop reageren, het delen of liken.

Wat is interactie?

Interactie is een wisselwerking, een wederzijdse actie tussen mensen, dieren of dingen.

Bij interactie gaat het om onderlinge beïnvloeding van onder andere mensen: “tijdens de voetbalwedstrijd waren de spelers goed op elkaar ingespeeld, er bestond interactie tussen de spelers”. Ook dieren onder elkaar en de relatie mens-dier kunnen interactief zijn: “zijn hond luistert goed naar hem, zij hebben een goede interactie”. Tussen mens en ‘systeem’ kan ook interactie zijn. Personen kunnen een interactie hebben met een bepaald (computer)systeem. Onder interactie wordt ook wel de manier waarop iemand op mensen, dieren of dingen reageert verstaan.

Ken je doelgroep

Het is belangrijk dat je je doelgroep kent en hun taal spreekt. Als je dat niet weet, verspil je enkel je tijd, zonder enig resultaat. Zonde! Wat vinden ze interessant, waar liggen hun behoeftes en op welke kanalen zijn ze actief? Willen ze meer kennis? Of willen ze juist informatie over jouw producten/ diensten? Over het algemeen geldt dat ‘hoe meer interactie’ er met je post is, hoe vaker deze vertoond wordt binnen dat platform. Posts die deelbaar zijn, die veel ‘likes’ ontvangen en waar veel op gereageerd wordt zijn hier voorbeelden van. Speel daar dus handig op in. Dus ga de interactie aan, reageer op hun reacties. Kijk wie je waar noemt, reageer waar dat kan en zet ze in het zonnetje, maar vooral houd contact. Als je helder hebt wat je doel is, welke taal je doelgroep spreekt en welke content ze willen zien, maak je voor jezelf een planning. Zo zie je in een oogopslag wat je wanneer moet doen. Dit doe je met de zgn contentkalender

Je eigen contentkalender, je bron van inspiratie en je stok achter de deur

Op het moment dat je voor jezelf duidelijk hebt wat je doelen zijn en waarmee je je doelgroep kunt verleiden, is het tijd om in te plannen. Wordt het een blog, een video of iets anders? Waar plaats je het? Op welke dagen of momenten is jouw doelgroep het meest effectief? Kijk hiervoor in je statistieken en speel hier handig op in. Zijn ze ‘s morgens of juist ‘s avonds actief? Waar krijg je de meeste reacties op? Zijn dat directe vragen aan je doelgroep? Live video’s of juist blogs? Al deze gegevens zijn je input voor wat je wanneer gaat plaatsen. Afwisseling is goed, maar je kunt ook zeker (goed presterende) items terug laten komen. Zet je planning zo concreet mogelijk weg in een kalender. (gebruik bijvoorbeeld een template of google docs spreadsheets) Zo kun je in een oogopslag zien, wat je wanneer moet doen.

interactie

Be inspired

Ja, hartstikke leuk hoor zo een kalender, maar al die lege vakjes… misschien heb je iets aan deze suggesties? Natuurlijk is het niet een op een over te nemen, het moet immers passen bij je bedrijf en je doelgroep. Maar geef je draai eraan. Het gaat erom dat je ziet dat er heel veel doelgroep en je bedrijf. Maar zo zie je in ieder geval wat er mogelijk is. Zo kun je denken aan het plaatsen van quotes of weetjes. Een blog, de tip van de dag, een tutorial, een infographic, een challenge, een webinar, aankondigingen, een kortings- of winactie, een printable, ‘special offers’ FAQ’s, een ‘achter de schermen’ of een persoonlijke mening over een product, blog of dienst. Wist je dat de meeste lezers aan de hand van de titel beslissen of ze verder lezen of niet? Belangrijk dus om een prikkelende openingszin te gebruiken. Misschien heb je hier wat aan? Klik als je ……., bewaar deze post, want….., laat me weten wat….. kijk onze stories voor….. stuur me een DM als………, pak deze gratis …….. zou je liever…….. tag een vriend die ……… ik heb jullie advies nodig……., altijd al alles willen weten over……. probeer eens …………

Meten is weten

Terug naar het begin. Wat is je doel en hoe pak je het aan? Evalueer regelmatig of je op de goede weg zit. Je kunt heel veel tijd in je socials stoppen, maar wat levert het je op? Pak je doelen erbij, kloppen je doelstellingen nog? Ben je ze aan het halen? Moet er wat bijgesteld worden in de aanpak? of moet je doel tussentijds aangepast worden? De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen in deze is: wat werkt? maar ook wat werkt niet? Welke mensen zijn betrokken bij mij? Waar is mijn doelgroep het meest actief? Hoe zet ik mijn socials weg ten opzichte van mijn concurrentie? Goed op de hoogte zijn van wat je concurrenten doen en de kansen zien liggen, is natuurlijk altijd goed. Welke dingen doen ze goed? Hoe doen ze dat? Zorg dat je het beter doet…Wat gaat bij je concurrent minder goed? Zorg dat jij juist daar positief opvalt.

Jij bent de expert

Wat je ook doet op je socials, hoe je je content ook vormgeeft. Zorg er altijd voor dat jij ‘de expert’ bent. Dat klinkt moeilijker dan het is, het enige wat je moet doen, is zorgen dat jij meer weet dan je ‘publiek’ Als het goed is, kost dat je niet al teveel moeite, want niemand kent zijn product of dienst zo goed als jij.

Meer te weten komen over ons? Neem dan een kijkje op onze socials! LinkedIn, Instagram en Facebook

5 manieren om jouw interactie te boosten