Wat is een marketingmix? Wij vertellen het jou!
Ben jij al bekend met het begrip marketingmix? Een marketingmix wordt vaak gebruikt bij het vaststellen van een marketingstrategie. De mix bestaat uit vier tot zeven “P’s”. Er zijn vier P’s die over het algemeen het vaakst worden gebruikt. Namelijk; product, prijs, promotie en plaats. De extra drie P’s zijn personeel, proces en physical evidence/environment. Zullen we alle P’s even bespreken? Lees vooral verder.
De 4 belangrijkste P’s uit de marketingmix
Product
Dit gaat simpelweg over het product of de service die je aan klanten biedt. Het is essentieel om goed na te denken over welk product/service je op de markt wilt zetten. Wat zijn de eigenschappen van het product? De kwaliteit? De vorm? Welke waarden heeft het product? Welk onderliggend probleem lost het op voor klanten? Ook kun je een waarde creëren. Zo heeft Netflix bijvoorbeeld een waarde gecreëerd door films en series te bieden die andere streaming platformen niet hebben. Ook creëren sportscholen een waarde door een membership aan te bieden.
Prijs
Je product moet natuurlijk een passende prijs hebben. Denk goed na over de prijs, want je moet hier immers jouw personeel mee kunnen betalen. Ook moet het product blijven circuleren door de verkoop. Het kan niet té goedkoop zijn, want anders maak je geen winst. Het kan ook niet overdreven duur zijn, want dan raak je klanten kwijt. De prijs kwaliteitverhouding moet dan ook goed zijn. Balans is dus heel belangrijk. Ook kun je je prijs vergelijken met dat van een concurrent. Zo zorg je ervoor dat je niet té goedkoop of té duur bent.
Plaats
Vaak weten bedrijven niet waar ze moeten starten, maar een locatie is misschien één van de belangrijkste factoren. Waar verkoop jij je product? In welk land? In welke regio? Op welk platform? Is het online of in een winkel? Ook is het belangrijk om te weten waar je product geproduceerd wordt. Is het dichtbij? Dan loopt de distributie misschien soepeler. Is het in het buitenland? Dan zul je de distributie goed moeten plannen. Ook is de plaats belangrijk om de behoeftes van je klanten te leren. Elk land (en zelfs regio!) heeft behoefte aan andere producten. Leer je doelgroep kennen!
Promotie
Promotie is belangrijk om klanten te laten weten wat je aanbiedt. Zonder promotie weet een klant misschien niet dat jouw product/service bestaat. Om goed te kunnen promoten zul je eerst moeten weten welke doelgroep je wilt bereiken. Bestaat jouw doelgroep uit jongeren? Dan kun je social media gebruiken voor jouw promotie. Veel jongeren gebruiken namelijk Instagram, TikTok, en andere social media kanalen. Bestaat jouw doelgroep uit ouderen? Dan kun je kranten, nieuwsbrieven of Facebook gebruiken. Bestaat het uit bedrijven? Dan is bellen, e-mailen of LinkedIn de beste keuze.
De laatste 3 P’s uit de marketingmix!
Personeel
Voor jouw bedrijf is het belangrijk dat jouw personeel over de juiste skills beschikt. Wat verwacht je van jouw werknemers? Bied je cursussen aan? Bonussen? Hoe hoog is het loon?
Proces
Bij proces gaat het over hoe een klant in aanmerking komt met jouw product/service: de customer journey. Kunnen ze de website goed navigeren? Kan de klantenservice jouw klanten goed helpen? Ook vallen de processen voor het oplossen van problemen hieronder, maar ook om alles goed te laten lopen.
Physical evidence/environment
Dit laatste punt is voornamelijk voor dienstverleners. Hieronder valt personeelskleding, promoties (kranten en andere fysieke promoties), en jouw websites look. Alle contactmomenten met je klant valt hieronder.
Hulp nodig op het gebied van marketing?
Heb jij wat gehad aan onze informatie over de marketingmix? Wat fijn! Weet je alleen niet precies hoe het het moet aanpakken? Neem contact met ons op of kijk op onze website wat we voor jou kunnen betekenen. Vraag geheel vrijblijvend een gesprek aan en wie weet helpen wij jou met jouw marketingmix. Of bekijk onze socialrs! LinkedIn, Instagram en Facebook