Waarom is social media belangrijk?
In de huidige tijd zijn we zo gewend om bediend te worden van datgene wat wij zelf willen. We zijn niet langer afhankelijk van een aanbod, maar het aanbod is er naar aanleiding van onze vraag. We kijken allang niet meer in een TV-gids wanneer er een bepaald programma is. De reclames kunnen we doorspoelen en een krant of tijdschrift lezen we steeds minder vaak.
Wat is social media?
Social media is een verzamelbegrip voor de online platformen waarop gebruikers de inhoud verzorgen, met of zonder redactionele of professionele tussenkomst. Centraal staat hierin de interactie en dialoog tussen de gebruikers.
Social media is dus écht mensenwerk. Het stelt de gebruikers absoluut centraal. Dat is de kracht van deze netwerken: het platform is in principe de enige machine waarmee we in aanraking komen. Voor de rest is de communicatie volledig ‘menselijk’.
Eerlijk is eerlijk: steeds minder vaak worden berichten op social media geplaatst zonder commerciële achterliggende gedachte. Dat is dan ook de eeuwige strijd die social media met zichzelf aangaat: relevant blijven voor de menselijke eindgebruiker, en tóch willen profiteren van de commerciële wensen van adverteerders en bedrijven.
De meeste social media kanalen werken met een feed, welke is gebaseerd op een algoritme. Dit algoritme wordt in principe getraind door het steeds weer gebruiken van het kanaal. Het kanaal herkent vanzelf patronen in hetgeen wat je interessant vindt; dat laat je zien middels een reactie, een ‘like’, of een ‘share’. Dit algoritme is dus voor iedere gebruiker verschillend.
Ben ik in de picture?
Als je nagaat dat bijna een kwart van de mensen gebruik maakt van een ‘ad blocker’ en we gemiddeld bijna 400 reclameboodschappen per dag zien, weet je dat je met iets heel goeds/ opvallends moet komen, om consumenten te bereiken. Hoofdzaak is dan dus ook aansluiten bij je doelgroep. Het moet in de allereerste plaats interessant zijn. Maar alleen dat is niet genoeg. Op het moment dat je hun aandacht hebt, moet je deze zien vast te houden. Zorg voor interactie met je publiek. Als je informatie geeft, moet de consument kunnen reageren, het is dus geen kwestie van enkel informatie geven. Het is vooral een kwestie van interactie. BIj die interactie zijn sleutelwoorden snelheid en gemak. Een consument moet niet zelf op zoek hoeven gaan. Hij moet het als het ware in zijn schoot geworpen krijgen. Het grote succes van bijvoorbeeld Insta en TikTok is dat je zelf niet op zoek hoeft te gaan, maar de ‘content’ gewoon voorgeschoteld krijgt als hapklare brokjes.
Als je je boodschap kort en helder weet te verpakken, heb je meer kans dat mensen de informatie ook tot zich nemen. Realiseer je dat in meer dan de helft van de tijd dat mensen gebruik maken van media ze ook andere dingen aan het doen zijn. Je hebt dus heel sporadisch de volledige aandacht.
De heilige graal Social media is in feite ‘de heilige graal’. Want niets speelt beter in op interesse, communicatie en de behoefte aan gemak en snelheid dan dit marketinginstrument. De reden:
– Persoonlijk Social media kan perfect afgesteld zijn op zijn/ haar gebruikers. Waar een televisieprogramma voor iedereen hetzelfde is, is social media afgestemd op informatie die voor een ieder relevant is.
– Interactie Misschien is dit wel het allergrootste voordeel. De consument ziet niet alleen je boodschap, maar kan direct met je in contact komen. Vragen stellen, reageren of bestellen.
– Eindeloze mogelijheden Social media zijn altijd aan. Op elke plek, met vrijwel alle apparaten op ieder gewenst moment is de content beschikbaar. En die content is niet aan een type gebonden. Van blog tot video, van game tot poll, alles kan en alles mag. Bovendien zijn de kosten van social media relatief laag. In sommige gevallen betaal je zelfs helemaal niets.
Het antwoord op alles…. Of je nu een vraag hebt, wilt weten hoe je iets moet maken, of contact zoekt met een vriend(in) of bedrijf? Alles is te vinden via social media. Social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Jongeren communiceren vooral via social media en bijna 90% van de Nederlanders heeft een smartphone. Vrijwel al deze mensen hebben minimaal 1 account op social media. Moet je dus nagana hoe ontzettend groot deze groep gebruikers is. Als jij het een beetje goed aanpakt en met de juiste strategie je doelgroep weet te bereiken, dan is social media voor jou ook een heilige graal.
Ben je geïnteresseerd neem dan contact met ons op. Of wil je meer te weten komen over ons neem dan een kijkje op onze socials! LinkedIn, Instagram en Facebook