TikTokken voor bedrijven
Branding en merkopbouw met TikTok
Als je snel door TikTok scrolt zie je in de eerste instantie vooral grappige filmpjes, tutorials en challenges. Misschien niet gelijk iets wat jij wilt of kunt koppelen aan jouw bedrijf. Toch zijn er steeds meer bedrijven die TikTok succesvol in weten te zetten. TikTok is zeer geschikt voor branding. Zeker als je de jongere generatie wilt aanspreken, is dit het perfecte marketingkanaal. Directe sales zul je er minder snel uithalen, maar op deze manier kun je wel wat aan je branding doen en bouw je je merk op een leuke toegankelijke manier op. De jongeren van nu, zijn straks misschien jouw klanten of werknemers.
Marketingstrategie is ‘de key’
De allereerste vraag die je je moet stellen is: is mijn doelgroep actief op TikTok? Is het antwoord nee? Dan hoef je niet verder te lezen. Zo ja? Dan moet je dus zorgen dat je weet wat jouw doelgroep zou willen zien.
Om TikTok succesvol in te zetten, zul je ervoor moeten zorgen dat je account genoeg bekeken en gevolgd wordt. Zonder kijkers en volgers heeft het geen waarde. Dat kost tijd en geduld. Het regelmatig posten (een aantal posts per week!) en up-to-date blijven met de nieuwste TikTok trends doe je niet even tussendoor. Als je dat goed wilt doen en je posts wil laten passen binnen je online marketing strategie, ben je daar al snel zo een 5 tot 10 uur per week mee bezig. Natuurlijk kun je dit zelf aansturen, maar verwacht niet dat je het ‘even tussendoor’ doet. Mocht je nog geen goede marketingstrategie hebben, begin dan daarmee. Op dat moment heb je een kader en een kapstok en kun je veel gerichtere content maken.
Zelf doen, adverteren of samenwerken binnen TikTok?
Als je hebt besloten dat jij TikTok wilt gaan inzetten voor jouw bedrijf, kun je kiezen uit drie verschillende manieren:
1 Profiel maken met (organische) video’s. Als je relevante #hashtags en pakkende video’s plaatst, vindt je doelgroep jou. Dan kost het je niets.
2 Adverteren op TikTok
3 Een samenwerking aangaan met een TikTokker met groot bereik. UIteraard kost dit (net als adverteren) geld, dus moet je je goed afvragen of dat het waard is.
Zo doe je dat zelf:
1: Pro-account maken
Als je TikTok wilt gaan inzetten voor je bedrijf, is het slim om een pro-account aan te maken. Dat kost niets, maar je krijgt wel toegang tot uitgebreide statistieken. Uit deze statistieken kun je belangrijke informatie halen en die vervolgens weer gebruiken om nog gerichtere en betere content te plaatsen.
2: Socials koppelen
Ben je al vindbaar op andere social media-platformen? Hartstikke goed. Koppel die accounts aan je TikTokaccount. Op die manier heb je met een filmpje al je social-media accounts weer helemaal up to date.
3 Marketingstrategie
Korte filmpjes, vaak met muziek die bekeken worden op een smartphone. Zorg dat je dit op zo’n manier maakt, dat het binnen je marketingstrategie past. Als je gesproken tekst gebruikt, ondertitel dit dan in je filmpje. Mensen kijken de content vaak zonder geluid.
4: Doelgroep Bij elk filmpje moet je je afvragen of jouw doelgroep jouw content kan waarderen.
Hoe meer jouw content geliked, gedeeld en bekeken wordt, hoe meer volgers je zult krijgen. 5 Laat jezelf zien! Plaats niet alleen content over je product of dienst, maar laat jouw volgers ook zien wij JIJ bent. Laat jezelf zien. Hoe ziet jouw werkdag eruit? Wat doe je graag in je vrije tijd? Jouw volgers zijn benieuwd naar de mens achter het merk en het TikTokaccount
6 Relevante hashtags
Maak jouw bereik groter en concentreer je op je doelgroep. Populaire en aanvullende hashtags zorgen ervoor dat je je relevantie voor gebruikers en het algoritme van TikTok vergroot. Hiermee kun je je bereik dan ook enorm vergroten. Tip: idealiter gebruik je vier tot zes hashtags. Een van deze mag dan eigenlijk niet ontbreken: #foryou #fyp #voorjou
Heb je interesse en wil je kijken naar wat de mogelijkheden zijn? We helpen je graag verder. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.