Skip to main content

Social media inzetten in jouw marketingstrategie

Het voordeel aan social media is dat vele jou al zijn voorgegaan, hierdoor hoef jij gelukkig niet zelf het wiel uit te vinden. Online is er een hoop te vinden, en anders zijn wij, Chances4u, er om jou te helpen.

Social media inzetten om jouw bereik te vergroten, extra verkopen/ diensten te generen en binding met de klanten te creëren, heeft daadwerkelijk nut! Alleen in Nederland zijn er al meer dan 14,1 miljoen social mediagebruikers, in 2022 waren dit er 13.3 miljoen. We kunnen wel stellen dat de gebruikers op social media groeien. Op deze pagina krijg je 5-handige tips om jouw social mediastrategie voor jouw bedrijf te verbreden én jouw kanalen te laten groeien.

Tip 1: Richt je op twee of drie platformen, kwaliteit boven kwantiteit.

Verschillende platformen

Er zijn veel verschillende social media platformen. Ook komen er steeds nieuwe platformen bij. Je kan ervoor kiezen om op zoveel mogelijk kanalen een account aan te maken, maar dit betekent ook dat je in al deze kanalen tijd en energie moet steken. Daarnaast betekent veel verschillende platformen, ook veel verschillende content. Het maken van unieke content kost veel tijd. Begin juist klein, zorg dat je regelmatig post op deze platformen. Probeer in contact te komen met de doelgroep, via social media kan je reageren eenvoudig op elkaar. In de toekomst kan je altijd nog uitbreiden naar andere platformen. Dus stel jezelf de vraag: ‘Heb ik genoeg tijd om op alle platformen waardevolle content te delen?’ Veel van jullie zullen hier niet de tijd voor hebben, kies daarom bewust de platformen uit waar je zichtbaar op wil zijn. Maar hoe doe je dat?

Tip 2: Kies de platformen waar jouw doelgroep actief op is. Of kies een platform waarop een doelgroep zit die je graag wil bereiken!

Wie is jouw doelgroep?

Niet alle doelgroepen zitten op alle platformen, zo maken jongeren het meest gebruik van de verschillende social media platformen. Zij zijn met name op de platformen: TikTok, Snapchat, Bereal en Instagram actief. Het afgelopen jaar is het social media gebruik onder de 40plussers enorm toegenomen. Een doelgroep is niet altijd leeftijdsgebonden, dus onderzoek wie jouw doelgroep is. Richt jouw bedrijf zich bijvoorbeeld op techniek. Dan kunnen we ervan uitgaan dat je in het algemeen meer mannelijke klanten hebt. In dit geval ga je onderzoeken op welke platformen deze mannen zitten. Misschien maken ze veel gebruik van YouTube om DIY-filmpjes te bekijken. Dan is YouTube een goed platform om op in te spelen met leuke video’s over jouw aanbod en bedrijf.

Heeft jouw bedrijf juist de ambitie om een doelgroep aan zich te binden waar je nu nog weinig contact mee hebt. Vraag jezelf eerst af of deze doelgroep wel past bij jouw product of dienst. Misschien is er wel een reden dat deze doelgroep zich niet bindt aan jouw bedrijf. Via het juiste social media platform en de juiste content kan deze doelgroep toch geïnteresseerd raken in jouw product of dienst.

Tip 3: Analyseer de social mediastrategie van je concurrenten.

Leer van jouw concurrenten.

Een tip om social media in te zetten in jouw branche, is om eens te kijken naar hoe jouw concurrenten de social mediakanalen gebruiken. Hiervoor maak je een concurrentieanalyse, ook wel ‘benchmarking’ genoemd. Het is belangrijk om de concurrenten te selecteren die zich richten op dezelfde doelgroep. Kijk naar online als offline concurrenten. Op welke platformen zitten ze? Wat doen ze en werkt dat? Welke post leveren veel shares, likes en reacties op?

Dit zijn onderwerpen voor een checklist om de concurrenten te vergelijken. Onderzoek of er patronen zijn in de verzamelende gegevens en of jij dat toe kan passen.

  1. Actieve netwerken:welke social medianetwerken gebruiken je concurrenten?
  2. Demografische gegevens van volgers:wat is de leeftijd, het geslacht en de locatie van hun doelgroep?
  3. Content:wat voor soort content plaatsen je concurrenten online (productfoto’s, video’s, lifestyle foto’s, educatieve content)?
  4. Content spreiding:hoe vaak plaatsen ze elk van de verschillende soorten content?
  5. Timing en frequentie:hoe vaak per week plaatsen ze content en wanneer?
  6. Content engagement:welke posts leveren het grootste aantal shares, likes en reacties op?
  7. Promotionele content:welk percentage van de berichten bevat promotionele content?
  8. Influencers:met welke social media-influencers werken je concurrenten samen?

Tip 4: Bouw samenwerkingen op met lokale influencers.

Influencer marketing

Influencer marketing wordt steeds groter en het is ook makkelijk op te zetten. Bekende Nederlandser vragen vaak een groot budget voor een post. Hoewel kleinere lokale influencers gratis producten accepteren in ruil voor promotie. Hun invloed op hun volgers is vaak groter dan je denkt! Er zijn verschillende manieren om een samenwerking aan te gaan, sommige influencers zullen een bedrag vragen voor een post terwijl anderen het juist leuk vinden om met jouw bedrijf een winactie op te zetten.

Maak een lijst van influencers met minstens 1000 volgers op het platform waarop jij wil groeien. Selecteer influencers die affiniteit hebben met jouw doelgroep, product of dienst. Kijk ook naar hoe vaak de influencer post en hoeveel likes en reacties zo’n post krijgt. Stuur hen een berichtje, leg uit waarom het je leuk lijkt om een samenwerking aan te gaan en vertel wat de influencer ervoor terugkrijgt.

Maak duidelijke afspraken met jezelf. Hoeveel samenwerkingen wil jij in de maand? Stel een totaalbudget op en vraag jezelf af hoeveel je kwijt wil zijn per samenwerking. Neem hier ook de hoeveelheid producten in mee.

Tip 5: Creëer afwisselende, unieke en persoonlijke content.

Zorg voor een goed evenwicht in de content, te veel promotionele content is niet goed. Probeer de 60/30/10-regel aan te houden.

60% van je post bestaan uit unieke, bindende content die leidt tot reacties, likes en shares.

30% van je posts bestaan uit gedeelde content van volgers of influencers.

10% van je post bestaan uit promotie van de producten en diensten.

Kortom: richt je op twee of drie social media platformen en zorg dat jouw bedrijf hier consequent zichtbaar is. Kom in contact met je doelgroep via de platformen waar zij actief op zijn, kijk ook naar jouw concurrenten en leer van hen. Probeer een aantal samenwerkingen met influencers op te zetten en houdt de content uniek en persoonlijk. Neem vooraf rustig de tijd om te onderzoeken welke content met welke boodschap jij wil plaatsen. Vind je het prettig om eens te sparren? Neem dan contact met ons op! Chances4u werkt met professionals en neemt voor vele bedrijven de social media uit handen. Wij helpen je graag op weg!

Volg je ons al?

Instagram