De Formule 1 Marketing Strategie
De Formule 1 Marketing Strategie
De paper presenteert een verkenning van de marketingstrategie die formule 1 heeft gevolgd in haar poging om zichzelf aan de top te herpositioneren als de meest geprefereerde sport ter wereld. De F1-sport geniet vanaf het begin het leiderschap in de autoracesport. Er zijn in de loop van de tijd veel andere autoraces georganiseerd, maar ze hebben de F1 niet significant uitgedaagd. De meeste autoracekampioenschappen die in de jaren tachtig werden georganiseerd, konden niet doorgaan vanwege de hoge kosten die met de sport gepaard gaan.
In het afgelopen decennium werd de F1 echter geconfronteerd met een aanzienlijke mate van ontevredenheid onder zijn fans, zoals blijkt uit de wereldwijde F1-fanenquêtes van 2010 en 2015. Hierdoor is de ranglijst aanzienlijk gedaald, terwijl de concurrentie verscherpt en fans meer eisen van het Formula One Management (FOM).
Zelfs door de Formule 1 zijn positie aan de top van de autorace-competitie die zich nu aan het vormen is niet heeft verloren, wordt de sport geconfronteerd met veranderende marktbehoeften die zijn veroorzaakt door de steeds evoluerende technologie en veranderingen in smaak en voorkeuren van zijn bestaande en potentiële fans . De technologische veranderingen hebben de manier van communicatie en operaties aanzienlijk veranderd en het management van de F1-autoracesport is verplicht zich aan te passen aan de veranderingen in de markt.
Dit artikel presenteert daarom de marketingstrategie die de Formule 1 heeft aangenomen om haar positie als marktleider in de autoracecompetitie te behouden en de ultieme bron van entertainment te blijven voor haar fans wiens verwachtingen altijd de lat voor de F1-sport hebben verhoogd.
1.1 Formule 1-achtergrond
Formule 1 verwijst ook naar Formule 1 of gewoon F1 staat officieel bekend als het FIA F1-kampioenschap. De hoog aangeschreven autoracesport die is gesanctioneerd door de Federation Internationale de 1′ Automobile (FIA) dateert uit de jaren 1920-30 in Europa, waar het voortkwam uit andere racecompetities. In 1946 standaardiseerde de FIA de raceregels die de basis werden van de Formule 1. Het eerste Formule 1-coureurskampioenschap werd in 1950 ingehuldigd, wat de eerste wereldformule 1-serie was (Williamson, 2017). Daarna zijn er, afgezien van de wereldkampioenschappen, vele andere niet-kampioenschappen gehouden, maar omdat de kosten voor het leiden van de wedstrijden hoog opliepen, werden ze in 1983 stopgezet. De kosten van het runnen van de sport zijn hoog en dit heeft de Formule 1 verdiend als de duurste , prestigieuze en glamoureuze autoracesport ter wereld met de hoogste tv-rating ter wereld. F1 heeft de beste coureurs, ontwerpers en ingenieurs. De sport bestrijkt momenteel vijf continenten (Williamson, 2017).
De F1-autoracesport heeft honderden miljoenen fans met verschillende achtergronden, demografische en sociale status en om aan hun behoeften te voldoen, is een goed doordachte strategie nodig waarvan de implementatie kan voldoen aan de verwachtingen van de miljoenen fans van de sport (Lee, Chee, Abdullah & Ali, 2010).
1.2 Over de Formule 1-sport
Het F1-sportseizoen bestaat uit autoraces die bekend staan als Grand Prix (GP) die worden gehouden op speciaal aangelegde circuits en in enkele gevallen op openbare wegen en straten die tijdens de sportperiode zijn afgesloten. Elke GP wordt gehouden in een ander land en is naar dat land vernoemd. Het aantal huisartsen per jaar is wisselend (Tanaka, 2009). De resultaten van de race worden geëvalueerd aan de hand van verdiende punten om de winnaar te bepalen van een van de twee jaarlijkse wereldkampioenschappen, één voor de coureurs en de andere voor constructeurs. De meeste Formule 1-race-evenementen worden gehouden in buitenwijken van grote steden met speciaal gebouwde circuits (Tanaka, 2009).
Steeds meer Formule 1 fanaten maken hun opmars in Nederland! Meer weten over de formule 1 marketing strategie? Klik dan hier. Wat wij als Chances4u kunnen betekenen op marketing gebied vind je hier!