Dit nieuwe Nederlandse social mediaplatform werkt zonder advertenties!

Een social mediaplatform waar gebruikers niet met data betalen maar met hun portemonnee. Bij de Nederlandse startup Quodari zijn ze ervan overtuigd dat dit de toekomst is.

Gebruikers kunnen op het begin dit jaar gelanceerde platform foto’s en andere content delen zonder advertenties, trackers en algoritmen. Alle data blijven eigendom van de gebruikers en worden niet verkocht of op andere manieren commercieel gebruikt. Tot 2GB is de opslag van foto’s en video’s gratis; voor iedere 50GB extra betaal je 10 euro per jaar.

Waar ligt het verschil tussen Quodari en andere sociale platforms?

Pennarts: “Bij alles wat wij doen is privacy van de gebruikers het fundament.  Je startpagina is dan ook geen tijdlijn met content van anderen zoals bij andere platforms, maar op de pagina staan zogenoemde ‘collecties’ waarin jij jouw content kunt organiseren. En er zijn dus nergens advertenties of andere rommel te zien.”

Joppe: “Je kunt via de ‘ontdekfunctie’ wel de content zien die jouw netwerk deelt, maar dit verschijnt chronologisch omdat we niet werken met algoritmes. Op deze pagina kun je met steekwoorden zoeken naar bepaalde informatie en je kunt het ook aangeven als je bepaalde content bijvoorbeeld niet meer wil zien.”

Pennarts: “Een ander groot verschil is dat er geen like-button of andere symboolfuncties zijn waarmee mensen meteen kunnen aangeven hoe ze een post waarderen. Uit een onderzoek onder onze eerste gebruikers, blijkt dat velen dat heel fijn vinden omdat de sociale druk wegvalt. Mensen kunnen overigens wel reageren op de content van anderen via een tekstveld.”

En wat is verschil tussen Quodari en opslagplatforms als Google Docs of Dropbox?

Pennarts: “Gebruikers kunnen bij ons allerlei soorten bestanden opslaan: foto’s, aantekeningen, video’s, muziekbestanden.. Wat ze maar willen bewaren en delen met anderen.

“Het is niet onze bedoeling om alleen maar een cloud te zijn. Het draait bij ons om kwalitatieve content, waarvoor mensen bereid zijn te betalen om het op te slaan en die ze op een leuke en makkelijke manier kunnen delen.”

Joppe: “Je slaat bij ons documenten ook pas op als ze af zijn. Gebruikers kunnen wel samenwerken binnen één collectie, maar niet online samen documenten bewerken. Misschien voegen we die functie ooit nog eens toe, maar op dit moment zijn er andere diensten die daar goed in zijn en ligt onze focus ergens anders.”

Best dapper, om als kleine Europese speler een nieuw sociaal platform te beginnen.

Joppe: “Ik kwam op het idee uit onvrede over de manier waarop er tegenwoordig met dataprivacy wordt omgegaan. Die onvrede wordt door heel veel mensen gedeeld dus wat dat betreft ligt de markt nog heel erg open. “

“We hebben de trend nu ook wel mee, denk ik. Steeds meer mensen gaan op zoek naar alternatieven waar je als gebruiker niet betaalt met data.  Daarnaast zijn consumenten de afgelopen jaren gewend geraakt om te betalen voor diensten, denk aan streamingdiensten als Netflix of alternatieve media zoals De Correspondent.”

Pennarts: “We zijn natuurlijk een startup, maar we zijn wel alle twee halverwege de vijftig en nemen een groot netwerk met ons mee. Dat geeft ons een grote voorsprong. De oprichter van een gerenommeerd reclamebureau gaat ons bijvoorbeeld helpen met onze marketingcampagne.”

meer lees je erover via: businessinsider.nl

Dit nieuwe Nederlandse social mediaplatform werkt zonder advertenties!
Vibe

Blijf op de hoogte via onze eigen kanalen:

© Vibe. All rights reserved.
Powered by Chances4u