Alles over de marketing funnel en hoe je deze gebruikt

Marketing Fact: slechts 2% van de aankopen worden verricht in het eerste contactmoment. Bij het vierde contactpunt is dit ook nog maar 10%. Niet gek, want gemiddeld hebben we zo’n 5 tot 8 contactmomenten nodig voordat we overgaan op een aankoop. Hoe duurder dit product is, hoe hoger dit aantal contactmomenten ligt. Deze contactpunten vormen samen de customer journey, oftewel de marketing funnel.

De klantreis is voor iedereen anders. Daarom is het belangrijk dat jij op het juiste moment inhaakt met jouw communicatie uiting. Zo krijgen potentiële leads of klanten op het juiste moment de juiste informatie binnen.

Waarom je de marketing funnel goed in kaart moet brengen

Zoals je eerder hebt kunnen lezen heeft de consument zo’n 5 tot 8 contactmomenten nodig voor hij/zij overgaat op een aankoop. Door slim in te spelen op deze momenten blijf je on top of mind bij de potentiële klant.

 

Wat is een marketing funnel?

De contactmomenten die plaatsvinden voor het overgaan op aankoop vormen samen de klantreis. De reis richting de aankoop noemen we de marketing funnel. Over dit principe zijn talloze modellen geschreven door diverse marketingexperts. De meest gebruikelijke variant is het AIDA model.

marketing funnel

AIDA staat voor het volgende:
Attention – De consument weet van jouw product / dienst en heeft een bepaalde behoefte
Interest – Belangstelling vanuit de consument over jouw product / dienst begint te komen
Desire – De consument wilt het product of de dienst kopen
Action – De consument koopt het product of de dienst

Bij elke fase in het AIDA model horen verschillende communicatiemiddelen en boodschappen. Zo heeft het benoemen van prijzen en acties bijvoorbeeld weinig zin als de consument nog niet van je product of dienst afweet. 

 

Het verschil tussen een marketing- en sales funnel?


De marketing funnel wordt wel eens verward met de sales funnel. Dit is natuurlijk gek, want binnen deze funnel neemt sales slechts een kleine plaats op. Daarom maken we graag onderscheid tussen deze twee funnels.


Marketing funnel
De marketing funnel draait om het aantrekken van potentiële klanten. In deze fase focus je op een breed publiek. Je probeert de klant te overtuigen van jouw meerwaarden. 


Sales funnel
Heeft de marketing funnel zijn werk goed gedaan? Dan start de sales funnel. De consument is bewust over zijn behoefte. Nu is het aan jou om jouw product of dienst aan te prijzen.

Marketing funnel uitleg

We hopen dat je wat hebt gehad aan onze marketing funnel uitleg! Een goed ingerichte funnel zorgt er namelijk voor dat jouw boodschap 24 uur per dag bij de juiste mensen terecht komt. Het opzetten van deze funnel begint bij een goed gedegen onderzoek naar jouw doelgroep en hoe jij deze kunt bereiken met jouw dienst of product. Bekijk de fases goed en bedenk welke uiting hierop aansluit.

Heb je hulp nodig? Wij kunnen een doelgroeponderzoek voor je uitvoeren. Neem contact met ons op voor meer informatie. 

Alles over de marketing funnel en hoe je deze gebruikt

Blijf op de hoogte via onze eigen kanalen:

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

© Zoccolo. All rights reserved.
Powered by Chances4u