10 Tips om je social media te nailen!

Miljoenen mensen maken iedere dag gebruik van social media. Social media is dan ook niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Of het nu gaat om informatie delen, klanten trekken, entertainment of nog wat anders, voor ieder wat wils en de mogelijkheden zijn eindeloos. Bovendien is social media een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie. Je kunt redelijk gemakkelijk je product, merk of dienst goed in de markt zetten, met als grote voordeel dat je een directe interactie kunt hebben met jouw doelgroep. Hoe je je Social Media goed aanpakt? Dat lees je hier in onze 10 gouden tips voor jouw social media.

10 social media tips

1. Spreek de juiste taal

De folder van de voordeeldrogist zal het niet lekker doen bij een exclusieve autodealer, en een blog over knutselen zal het niet goed doen in een manager community. Elke doelgroep vraagt een andere taal en heeft een andere interesse. Weet dus wie je doelgroep is, leer ze kennen en spreek hun taal. Spreek ze aan met onderwerpen waar zij zich voor interesseren, of breng ze kennis / producten waar ze wat aan hebben. Wees selectief met je onderwerpen en content en beperk je tot een aantal specifieke gebieden. Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Maak het je jezelf makkelijk, kies dingen die dichtbij je staan, waar je enthousiast over bent en waar je genoeg over weet. Of kies iets waar je zelf ook over wilt leren en schrijf content met waardevolle informatie. Welke dingen zijn nuttig voor jou? Wat leerde je en aan welke informatie heb je wat? Binnen je netwerk of vakgebied heb je vast wel eens gesprekken of krijg je heel specifieke vragen. Gebruik het onderwerp van een van je gesprekken of werk eens een van de vragen uit voor een blog, video of een post. Vaak zitten mensen met dezelfde vragen. En hoe gerichter en specifieker jij je informatie deelt, hoe groter je bereik zal zijn onder je doelgroep. Jij wordt hun expert. Op die manier trek jij de klanten naar je toe, die bij je passen.

2. Tijd is geld

Deze open deur kennen we natuurlijk allemaal. Ook met het plaatsen van je content is het belangrijk om dit in gedachten te houden. Als je content plaatst, wil je natuurlijk dat dit gelezen wordt. Behalve je inhoud, onderwerp en manier waarop je je content deelt, is de factor tijd een heel belangrijk element. Hij staat niet voor niets op de tweede plek. Zorg dus dat je weer hoe, wanneer en wat jouw doelgroep doet op internet. Je kunt natuurlijk je statistieken bekijken, hier haal je al veel informatie uit. Wanneer is er veel interactie? Wanneer worden je posts goed bekeken? Is dat ‘s morgens, ‘s middags of juist ‘s avonds? Speel daarop in.

3. Zoveel mensen, zoveel wensen

Een tekst met een afbeelding is een heel voor de hand liggende manier voor het plaatsen van een post. Niets mis mee, maar afwisseling houdt het fris en vernieuwend. Er kan zoveel meer! Zonde om al die mogelijkheden te laten liggen toch? De een leest graag, de ander kijkt liever een video en weer een ander luistert liever naar een podcast. Welke manier je ook inzet, zorg dat de inhoud prikkelt en interactie uitdaagt. Live video’s lenen hier zicht uitermate goed voor! Als je je video’s ook nog ondertitelt (handige tool voor!) dan heb je beeld, geluid en tekst!

4. Een pakkende titel is cruciaal

Als je je realiseert dat de titel bepalend is of iemand je artikel verder leest of gelijk afhaakt, snap je dat je hier gelijk de aandacht mee moet trekken. Prikkel de nieuwsgierigheid en maak ze lekker met een fantastische titel. BIjvoorbeeld 10 tips om je social media te nailen (Het werkte bij jou immers ook, je leest het nog steeds) Maak de titel lekker concreet, of stel een (retorische) vraag, presenteer een lijstje, doe ze een belofte, houd het kort en als je het helemaal goed wilt doen, dan houd je ook nog rekening met Google, want uiteindelijk willen we ook daar goed scoren. Tussenkopjes (titels) gebruiken werkt ook goed. Veel mensen lezen scannend en op die manier kunnen ze snel de punten eruit halen die ze willen.

5. Special offer!

Een run op WC-papier? Jazeker! Vorig jaar werd het massaal gehamsterd en ingeslagen. Hoe dat komt? Omdat mensen bang zijn mis te grijpen. Dat werkt dus zelfs met zoiets ‘normaals’ als wcpapier. Speel daarop in. Dat doe je door je eigen product/dienst bijzonder te maken. Zodra je iets exclusiefs hebt, zoals een tijdelijk aanbod, een pre-order of iets enkel voor lezers van je nieuwsbrief prikkel je mensen extra om daarop te reageren. Als je een tijdelijke korting geeft, is zo een aftel-tool natuurlijk een extra duwtje in de rug voor je toekomstige klant.

6. Timing is everything

Rozen, chocola en aardbeien zijn tijdens Valentijnsdag meestal extra duur. Dat omdat de vraag dan zo groot is, dat mensen het toch wel betalen. Op het moment dat jij als ondernemer gebruik weet te maken van dit soort ‘speciale momenten’ kun je je zichtbaarheid en bereik enorm vergroten. Inhaken op de actualiteit is een enorm succes. Ten eerste omdat het je een schat aan inspiratie geeft en het bereik is automatisch groter, want trending topics scoren op social media hoger. Natuurlijk leent de ene dienst of product zich er beter voor dan het andere, maar met een beetje creativiteit kun je vast wel aansluiten. Het kan handig zijn om van tevoren te bedenken op welke (terugkerende) onderwerpen je kunt inhaken. Als je hier voor jezelf een document van maakt met content en wanneer je dat wil plaatsen, heb je een basis. Mochten er dan grote actuele dingen zijn, dan kun je daar op het moment zelf ook nog wel wat mee doen als je dat wilt. Bovendien zorgt zo een document ervoor dat je van tevoren al weet wanneer je wat plaatst. Dat geeft rust en dan voorkom je dat je een keer ‘niets weet’.

7. Meerdere wegen naar Rome

Facebook, LinkedIn, Insta, Pinterest en TikTok… allemaal verschillende platforms waar je content kwijt kunt en jezelf dus zichtbaar kunt laten zijn. Misschien is jouw doelgroep vooral op Facebook en LinkedIn te vinden, maar dat wil niet zeggen dat je Insta en TikTok niet ook kunt inzetten. Maak gebruik van zoveel mogelijk verschillende manieren om je zichtbaarheid te vergroten. Natuurlijk kost dat (extra) tijd, maar het levert je ook wat op: extra zichtbaarheid!

8. MIjn mening doet ertoe…

De meeste mensen vinden het heel leuk om hun mening te geven. (zowel gevraagd, als ongevraagd, maar dat terzijde) Als je daar op een handige manier op weet in te spelen, krijgt je post gegarandeerd een groot bereik. Stel bijvoorbeeld een vraag, maar probeer die wel zo te stellen, dat mensen er snel een antwoord op kunnen geven. Liefst een beetje passend bij je doelgroep/ actualiteit. Bijvoorbeeld: wat doe je het liefste in de Lockdown? of met wie ga jij naar de bioscoop als het weer mag? Nu zijn de meeste mensen een beetje corona-moe, maar je snapt het idee. Mocht je genoeg lef hebben, dan vraag je gewoon om een like of een reactie op je post. Veel mensen gebruiken ook de functie van de verschillende ‘icoontjes’ als reactie. BIjvoorbeeld: Welk gerecht vind jij het lekkerst? duimpje voor aardappelpuree, hartje voor sushi, lachende smiley voor pizza Maak de zin af. Begin een zin, maar vraag je volgers de zin af te maken. Reacties gegarandeerd! Ik zit op facebook omdat …

9. Ik word blij van …

Jij bent je eigen visitekaartje. Zoals jij je doelgroep kent, kent jouw doelgroep JOU. Op het moment dat jouw doelgroep jou leuk vindt, vinden ze je bedrijf, dienst of product leuker en zijn ze eerder geneigd zaken met je te doen, te reageren, je post te liken of te delen. Het is dus belangrijk dat je jezelf bent. Jij bent je eigen merk. BIijf authentiek en wees jezelf. Je hoeft natuurlijk niet je diepste geheimen te delen, maar over het algemeen waarderen mensen het als ze weten met wat voor een persoon ze te maken hebben en dat kan alleen door jezelf te laten zien. Probeer in de content die je plaatst een soort eenheid te creëren en je posts zo te schrijven dat het echt ‘jouw taal’ is.

10. De kracht van herhaling

Wist je dat mensen een boodschap meerdere keren moeten horen, voordat deze blijft hangen? Natuurlijk geldt dat minder voor persoonlijke gesprekken, maar des te meer voor marketing. Je kunt je (centrale) boodschap dus meerdere keren laten terugkomen. Ten eerste scheelt het je werk, ten tweede blijft de boodschap beter hangen. Natuurlijk hoef je je boodschap niet 10 keer te herhalen, dan wordt het irritant, maar geef het een ander sausje en/ of een andere vorm, en je bent klaar voor de volgende ronde. Tip: duik ook hier in je statistieken en kijk welke posts het goed deden (waarom?). Pak die erbij en plaats opnieuw (eventueel iets aangepast).

Wacht niet tot morgen Natuurlijk hoef je niet al deze 10 tips gelijk in de praktijk te brengen. Stapje voor stapje. Kijk welke tip goed bij je past of waar je al mee bezig bent en pak die gelijk op. Ga daar vandaag nog mee aan de slag en maak er wat van. Welke tip past het beste bij jou? En waarom? Laat hieronder een reactie achter…

10 Tips om je social media te nailen!
Vibe

Blijf op de hoogte via onze eigen kanalen:

© Vibe. All rights reserved.
Powered by Chances4u